dag 11: Montepulciano en Catelluccio in NP Monte Sibillini

Het ontbijt was pas vanaf 8.30u dus we hebben eens uitgeslapen tot 7.30u. Ik heb het blog klaar gemaakt van gisteren en we hebben alles klaar gemaakt voor vertrek zodat we na het onbijt direkt op pad kunnen.

We gaan als eerste op zoek naar een autowasserette want onze auto is na ons ritje van gisteren beige in plaats van donker grijs.  Die in het dorp is gesloten. Dus om 10u besluiten we om maar te gaan rijden want het word steeds later en misschien komen we onderweg een wasserette tegen.

We geven San Quirico in en rijden door de D'Orcia Vallei

Valle D’orcia

Tussen Buonconvento en San Quirico kom je langs de bekende plek met het groepje cypressen in een verder leeg en heuvelachtig landschap.
Wij hebben die plek wel gezien maar konden helaas geen foto maken..

We geven nu Montepulciano in omdat het al zo laat is. Even voor het plaatsje ligt een Self Wash!!!!
Om 12u zijn we er.

In Montepulciano gaan we een kijkje nemen wat hier is deel 3 van Twilight (New Moon) opgenomen. Montepulciano is een van de hoogstgelegen stadjes in Toscane, op een hoogte vanmaar liefst 605 meter! De klim naar boven wordt beloond met een spectaculair vergezicht en, voor de liefhebber, een glas Vino Nobile di Montepulciano, de heerlijke lokale wijn.

De toren uit de twilight film New Moon.

Wij eten iets op het terras en om 13u zijn we weer onderweg. Het is ondertussen 40gr en rijden met de kap dicht.

We zouden eigenlijk een mooie route rijden maar geven de Cascate delle Marmore in en we zien wel wat we tegen komen, het is veel te warm. Het is nog 2u rijden tot de Cascate.

We rijden de A! op en al snel rijden we Umbrië binnen en verlaten we de Toscane. Even voor Orte verlaten we Umbrië en rijen we Laszo binnen.
We verlaten de snelweg bij Orte en nemen de E45 ri Orte-Terni

Voor Terni komen de bergen weer in zicht.

We komen bij de watervallen maar het is al kwart over 3 en we moeten €10/pers betalen om even een foto te make want wandelen gaan we toch niet want het is nog steeds dikke 40gr.
We nemen een foto vanaf de weg

De Waterval van Marmore

Is een kunstmatige waterval die op bepaalde tijdsstippen in werking wordt gezet. De Romeinen hebben de waterval gebouwd in 271 voor Christus. Hoogte is 165 m en kan via trappen en padjes beklommen worden. Op regelmatige hoogtes kun je genieten van het uitzicht. Zeker niet te missen is het “Balcone degli Innamorati” (Balkon der Verliefden). Ga op een hoogte van 50 meter door de lange tunnel en betreed het balkon. Bereid je voor op een heerlijke natuurlijke koude douche. Een massa water komt over je heen. Gewoon doen…
Bovenaan de waterval heb je nog een prachtig uitzichtpunt “Specola”.
Praktisch: ruime parking is gratis.
Tip: voor je bezoek raadpleeg je best vooraf wanneer de waterval in werking is. Normaal 3 x / dag ’s morgens ’s middags en ’s avonds.  Als wij er zijn van 11u-13u, 15u-18u, 20u-21u.

We gaan nu richting het hotel, we moeten nu nog anderhalf uur rijden.
Als we weg rijden van de parkeerplaats dan kunnen we de S209 vervolgen naar Varcone en dan Spoleto ingeven en dan via Norcia naar het hotel.

We rijden weer door de bergen met hoog bovenin kleine dorpjes. De temperatuur zakt naar 34gr en we kunnen de kap weer open maken.

Norcia: Het stadje Norcia ligt in het Parco Nazionale dei Monti Sibillini, vlakbij de grens met de Marken. Norcia ligt op de hoogvlakte van Santa Scolastica, op ongeveer 600 meter hoogte. Het historische stadje heeft fraaie monumenten maar staat bekend om zijn gastronomie. Hammen, salami's en zwarte truffels zijn hier enkele voorbeelden van. Norcia telt een aantal geweldige restaurants waar u kunt genieten van deze streekproducten.

de oprijlaan van de Borgo
We zijn om 17u in het hotel.

FonteAntica

AdresVia Vissana, 7, 06046 Norcia PG, Italië
Telefoon+39 0743 828523

Door de grote aardbeving in oktober 2016 is de weg tussen Castelluuccio en Visso gedeeltelijk afgesloten en kunnen we niet door het park rijden.

Daarom besluiten we om nu nog naar het plaatsje Castelluccio te rijden want we kunnen toch pas om 20.15u eten.

NP Dei Monti Sibillin
Het Nationaal Park Dei Monti Sibillini is onderdeel van de Apennijnen en beslaat grofweg zo’n 70 hectare.
Midden in het park, voor het grootste deel gelegen in Umbrië, vinden we de 'Piano Grande'; een hoogvlakte welke zo'n 23 Km2 beslaat en omringd is door de hoogste toppen van het gebied. Langs kronkelende weggetjes met prachtige vergezichten rij je steeds hoger de bergen in. Net wanneer je de Piano Grande in zicht hebt, passeer je het grensbordje van Umbrië

De Piano Grande

Het is een heel onwerkelijk vergezicht, het is net of er een laag fluweel over de bergen heen is gelegd.
In het voorjaae staat de Piano Grando helemaal vol met bloemen, dit zal prachtig uitzien!!

Het eeuwenoude dorpje Castelluccio di Norcia is vanwege zijn geïsoleerde ligging een bezienswaardigheid op zich en bevindt zich op een natuurlijk vormgegeven terp. Vanaf hier heeft men een uitzicht over vrijwel de gehele hoogvlakte en de enorme dimensies ervan.

In de verte ligt het dorp Catelluccio

Ook Castelluccio is zwaar getroffen door de aarbeving.

Nog een stukje veld met paarse bloemen en klaprozen

De afgesloten weg tussen Castellucio en Visso

Op 30 oktober is er een grote aardbeving geweest met een kracht van 6.6. Er vielen gelukkig geen doden maar er is wel enorm veel schade.
Heel veel monumenten en kleine dorpjes zijn verwoest en het zou nog jaren duren voordat dat allemaal weer hersteld is. Voor de mensen in het gebied is het natuurlijk het zwaarst, ze hebben noodwoningen gekregen, maar wanneer hun eigen huis weer hersteld word is nog maar de vraag!!

Klik hier voor een bericht van de NOS

Tevens is het ook voor het toerisme een grote strop. Niet alleen dat de mensen bang zijn maar het gebied heeft ook niet meer veel te bieden want heel veel historische monumenten zijn verwoest.

Catelluccio zelf is ook onbewoonbaar, het leger staat op wacht zodat er niet geplundert word

We rijden dezelfde weg weer terug zoals we ook gekomen zijn.

Een herder met een kudde schapen

Het dorpje achter het hotel is ook onbewoonbaar vetklaard en ligt erbij als een spookstadje.

Het hotel zelf heeft totaal geen schade en is totaal veilig.
Na een aardbeving in 1997 kregen ze een subsidie en hebben ze besloten om er een hotel van te maken en het aardbeving proof te maken. Het huis is al 500 jaar in de familie.

We zijn om half 8 weer in het hotel en krijgen om 20.15u een 3 gangen menu gemaakt door de moeder en zus, het is een echt familie bedrijf.