Dag 15: Dagtocht Adamello Brenta Natuur Park

Voor vandaag heb ik een route uitgezet door het Adamello Brenta Nature Park.

Op onze kamer is geen airc, zodoende hebben we de ramen opengezet, maar vanacht is het heel hard gaan regen en onweren, we schrokken ons dood!

Parco Naturale Adamello Brenta

Het 620.517 km2 grote Parco Naturale Adamello Brenta met de vette, toppen, van de 3500 meter hoge bergen van de Gruppo dell’Adamello, is dit het grootst beschermende gebied van Trentino en is een van de meest betoverende en ongerepte zones van de Dolomieten Hier wonen alle dieren die in het verleden de Alpengebieden bevolkten: hert, ree, gems, arend en nog veel meer, onder andere de bruine beer, het symbool van het park.
Normaliter zou die bedekt moeten zijn door sneeuw, maar wat je nu ziet is alleen nog de ghiacciaio, gletsjer, de sneeuw is aan het smelten en de locals verwachten dat ook die er door de opwarming van de aarde over 20 jaar niet meer is. Je kunt wel de gletsjer op maar moet dat wel altijd met een guida, gids, doen.

Bijzonder is dat het Adamello en Presanella gebergte van een compleet andere steensoort is dan het naastgelegen Brenta Dolomiti. Het Adamello gebergte is van zeer hard roccia vulcanica, vulkaangesteente; de Brenta Dolomiti zijn van roccia granita, wat juist weer makkelijk brokkelt.

We vertrekken uit het hotel en gaan linksaf de SS239. Ik weet niet zeker of we overal komen met de auto want er staat op internet dat het autovrij is. Maar ik kan er eigenlijk ook niets van vinden. We laten ons verassen.

Om 9.20 vertrekken we, het is 20gr en licht bewolkt

Als eerste gaan we naar Lago Nambino, dat ligt aan de rechterkant van de weg.

Om 9.45u zijn we er en met ons komen er een hele hoop mensen aan. We gaan wandelen naar het meer en het zou 450m zijn ( maar achteraf denk ik dat het toch wel iets meer is)
De weg gaat weer via een hele hoop natuurlijke trapeen door het bos langs een waterval.

Uiteindelijk komen we bij Rifugero Nambino, dit ligt bij een meer, het is ondertussen alweer een stuk warmer.

We drinken wat en gaan weer via dezelfde weg terug naar de auto.

Om 12.30u zijn we terug

Vervolgens rijden we terug de weg op en gaan linksaf naar Cascate Di Vallesinella. Maar de weg is afgesloten en we zien niet precies waar we moeten zijn

Vervolgens geven we cornisello in, want we gaan naar Refugio Cornisello dit ligt aan het einde van de weg. Onderweg komen we Refugio Nambarone tegen waar 2 watervallen bij liggen, Cascata Amola en Cascata Nambrone.

We parkeren bij Refugio Nambrone en gaan hier iets eten op het terras.

Aan de linkerkant van de parkeerplaats ligt het pad "Amolacqua" dit gaat naar de Amola waterval.

Maar als we bij het begin vh pad staan begint het ontzettend hard te regenen.

We waxhten zo,n 10 min maar het houdt niet op. We rennen door de regen terug naar de auto.

We rijden de weg helemaal af naar Refugio Cornisello, deze ligt op 2120 meter hoogte. Het is een prachtige weg maar omdat het zo regent kan ik helaas geen foto's maken

We moeten dezelfde weg ook terugrijden en gaan dan rechts en verderop weer rechts ri val Genova cascate Nardis en cascate Laris.

“Parkeren kost 5 euro en als je hoger wil parkeren zelfs 8 euro. Kies voor de 8 euro optie want er is heel veel te zien. De eerste attractie is de cascate de Nardis. Mooi maar niet echt super. Als je nu echter door rijd vind je aan de linker kant Cascate di Lares deze is van een afstand mooi maar neem de moeite en klim door om boven bij de waterval te komen. Je komt dan naast de waterval en kijkt zo in de grote nevelwolken die door de kracht van de waterval onstaan.
Wij hadden dit schouwspel voor onszelf alleen wan de meesten toersiten blijven beneden.We hebben een hele dag doorgebracht in Val Genova zonder de bus te nemen die je van de hoogste parkeerplaats naar 1700 meter brengt.

Een aparte penderlbus (3 euro/pp) brengt u tot voor de "cirque" en daar kan u toe voet verder wandelen (1 km) tot aan de "hut".Leuk om te doen! Een dag lang amusement voor echt weinig geld!!

“u parkeert uw auto en gaat te voet verder over een goed begaanbaar pad langs de westzijde van het
meer. Na drie kwartier lopen gaat het pad, iets voorbij het meer, over in een koeienpad dat leidt naar de rifugio Val di Fumo. Hoewel het weinig stijgt, gaat het pad over rotsblokken, waar u van steen op steen moet springen, door bergbeekjes, over geimproviseerde bruggetjes en door moerassig gebied. Het pad volgt nog steeds de Chiese rivier en wordt duidelijk gemarkeerd door rode tekens, waar u niet vanaf moet wijken.
Na een wandeling van nog eens drie kwartier komt u bij een van boomstammen gemaakt bruggetje, waar u de rivier de Chiese oversteekt. Vijf minuten later bent u bij de rifugio, waar de eigenaar Vittorio en zijnvrouw u hartelijk zullen verwelkomen. Desgewenst brengen zij u met een stevige maaltijd weer snel op krachten. Vanaf deze plek hebt u een schitterend uitzicht op de gletsjer van de Adamello waar de rivier de Chiese ontspringt.”

Het parkeren kost nu al €6,- en €9,- en het regent nog steeds en is ondertussen al 15.30. We gaan dit niet doen en besluiten om naar het hotel te gaan.

We moeten weer dezelfde weg terug en kunnen nu Madonna di Campiglio ingeven. Dit is een bekende toeristenplaats met een schitterende omgeving op 1550 meter hoogte tussen de groep van de Brenta- Dolomieten en de gletsjers van de Adamello en de Presanella/

Van hieruit rijden we weer terug naar het hotel.

Om 16.45u zijn we weer terug in het hotel en gaan we net als gistere heerlijk gaan naar het sauna gedeelte van het hotel.
Daarna weer lekker eten en op tijd weer naar bed want morgen is weer een lange dag en hopelijk beter weer!!

1. Weer hele mooie bezienswaardigheden jammer van die regen maar zo te zien hebben jullie toch nog flink gelopen en nog mooi natuur gezien en plaatsen bezocht